Możecie zapytać o wszystko, co jest związane z oddawaniem szpiku kostnego.
W celu uzyskania wiarygodnej informacji medycznej kontaktujcie się proszę bezpośrednio z Fundacją Przeciwko Leukemii.
W każdym przypadku otrzymacie odpowiedź, a jeśli będzie to nowa informacja odnośnie przeciwwskazań, zamieszczę ją na stronie „Kto może zostać dawcą szpiku„.
24 marca, 2009 at 16:24
Cieszę się że robicie takie akcje!
Najchętniej od razu 7 kwietnia poddałabym się pobieraniu szpiku kostnego:)
Na pewno przyjdę!
Pozdrawiam:)
25 marca, 2009 at 11:44
Gdzie dokładnie trzeba przyjść? oprócz tego ,że UMK 0d 12 do 15? czegoś nie doczytałam?
25 marca, 2009 at 14:37
Badania odbędą się w Auli UMK, pozdrawiam
25 marca, 2009 at 21:25
Czy jest jakaś inna możliwość, aby przyjść na badania oprócz 7 kwietnia?
25 marca, 2009 at 21:28
W kujawsko-pomorskim niestety-tylko akcja SZPIK CITY [brak stałego ośrodka]
…poza województwem jest sporo stałych ośrodków Poltransplantu [Poznań, Warszawa, Trójmiasto…pełna lista na szpik.info]
26 marca, 2009 at 08:41
Czy jest możliwość uzyskania jakiegoś zwolnienia na te kilka godzin, kiedy będą odbywały się badania? Pytam w imieniu kolegi, który w tym czasie pracuje, a nie może tak po prostu wyjść z pracy, a jest bardzo zainteresowany akcją.
26 marca, 2009 at 09:13
Nie mamy możliwości wystawienia druku L4, ale możemy dać zaświadczenie udziału w akcji…jeśli ktoś pracuje, może zgłosić się około godziny 14-wtedy nie będzie kolejek i cała procedura potrwa najwyżej 20 minut…pracodawcy powinni się zgodzić…pozdrawiam
29 marca, 2009 at 10:04
Z tego co widze, w czasie akcji koszty pokrywa Wasza fundacja? Jesli ktos chcialby zrobic potrzebne badania w osrodku, ile by to wynioslo?
29 marca, 2009 at 10:11
Dawca nic nie płaci w żadnym przypadku.
stałe ośrodki mają swoje fundusze, ale z reguły trochę się czeka…wysyłasz zgłoszenie, a jak nadejdzie Twoja kolej i ośrodek ma pieniądze, daje znać i oddajesz krew do badań…zresztą niektóre fundacje tez badają „na bieżąco” [czas oczekiwania jest różny…od miesiąca-dwóch, nawet do roku [słyszałem o takich przypadkach…]
9 kwietnia, 2009 at 12:40
Jak zaktualizować dane w bazie dawców?
9 kwietnia, 2009 at 13:57
Najlepiej zwrócić się do Fundacji prowadzącej rejestr:
Fundacja Przeciwko Leukemii
ul. Morcinka 5, paw. 19
01-496 Warszawa
tel. kontaktowy z fundacją:+48 22 638 40 67
tel. konsultacyjny : +48 0601342911
e-mail leukemia@leukemia.pl
[ważne, żeby pilnować, by choć jeden sposób kontaktu był aktualny…najłatwiej pozostać przy stałym adresie e-mail lub telefonie komórkowym]
30 kwietnia, 2009 at 08:01
Witam
Niestety, spóźniłem się… Czy wiadomo już kiedy odbędą się następne badania i w jakim mieście woj. kujawsko-pomorskiego? Jeśli nie, to czy można zapisać się na jakąś listę mailową, na którą z odpowiednim wyprzedzeniem przyjdzie informacja o kolejnej takiej akcji? Pozdrawiam
30 kwietnia, 2009 at 11:55
Następne badania w Toruniu: za rok przed Wielkanocą (info na stronie głownej)…co do innych miejscowości w regionie…może uda się Bydgoszcz jesienią…proszę śledzić zawartość strony-wiadomości będą umieszczane jak tylko cos ustalimy
6 czerwca, 2009 at 20:46
Witam! Chciałabym zostać dawcą szpiku ale nie wiem czy mogę . 6 lat temu miałam raka szyjki macicy stopnia zerowego i miałam konizację szyjki macicy. Wszystko jest w porzadku jestem pod stała opieka lekarską z cytologii rok temu wyszło zę wirus został z orgaznizmu wydalony. Prosze o odpowiedz
7 czerwca, 2009 at 22:07
Z tego co wiem,jest to niestety niemożliwe…nawet najmniejsze ryzyko dla biorcy nie jest dopuszczalne…Przykro mi…zamiast Pani dawca może zostać ktoś poinformowany przez Panią…w Polsce naprawdę mało osób wie coś o dawstwie szpiku…
Pozdrawiam
11 czerwca, 2009 at 19:56
Witam serdecznie.
Jeśli jest taka możliwość to proszę mi podać dane i namiary najbliższego ośrodeka zajmującego się takimi badaniemi.Mieszkam w okolicach Łodzi.
Podaję GG dla ułatwienia :126 307 81.
Moim zdaniem wystarczy chcieć.
Pozdrawiam .
11 czerwca, 2009 at 21:09
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. M. Kopernika
Pabianicka 62
93-513 Łódź
Telefon: 042 689 52 80
23 czerwca, 2009 at 20:55
wyslalam formularz zgloszeniowy aby zostac potencjalnym dawca szpiku ,ale nie wiem czy dlugo czeka sie ,czy ktos zawiadomi mnie o dalszym postepowaniu-badaniach
23 czerwca, 2009 at 22:44
Zależy gdzie wysyłałaś ten formularz…w różnych fundacjach i w poltransplancie sprawa wygląda różnie-czasem mija kilka miesięcy bez odpowiedzi. Dlatego najwygodniej zgłosić się na jednorazową akcję organizowaną w mieście blisko Ciebie-wtedy deklarację i próbkę krwi oddaje się razem, i automatycznie staje się potencjalnym dawcą. Trzeba jednak pamiętać by, w razie wezwania do oddania próbki krwi powiedzieć, że już się takie badania zrobiło w innym miejscu (aby nie dublować danych w rejestrze)
24 czerwca, 2009 at 20:12
formularz wyslalam do Warszawy,ale mieszkam 40km od Wroclawia i nie wiem czy w najblizszym czsie bada tu organizowane akcje ,moze ktos wie?
13 lipca, 2009 at 13:02
Witam, chciałbym zostać potencjalnym dawcą szpiku kostnego, gdzie mogę zgłosić się na badania, skąd mogę pobrac formularz i gdzie mam go wysłać. W grę wchodzi miasto Warszawa.
Do tej pory byłem człowiekiem zapatrzonym w samego siebie, chcę zmienić swoje życie i właśnie dlatego chciałbym oddać komuś potrzebującemu coś co posiadam i co mogłoby uratować bodaj jedno instnienie.
13 lipca, 2009 at 13:39
Kontakt do laboratorium, które robi badania na bieżąco:
ul. Morcinka 5, paw. 19
01-496 Warszawa
tel. (22) 638 44 46 (lab)
tel. 0 604 52-97-08 tel./fax 638 44 52
email: medigen@medigen.pl
pozdrawiam
25 lipca, 2009 at 13:19
Czy w przypadku chęci oddania szpiku kostnego ma jakieś znaczenie prowadzona deta wegetariańska? Powinno się to komuś wcześniej zgłosić i czy nie prowadzi to do żadnych skutków ubocznych zarówno u dawcy jak i odbiorcy?
28 lipca, 2009 at 10:32
dieta wegetariańska nie jest przeszkodą ani dla dawcy ani dla biorcy szpiku…
6 sierpnia, 2009 at 20:49
Takie akcje są bardzo potrzebne, to wspaniale, że są ludzie którzy z takim zaangażowaniem się tym zajmują, oby tak dalej:)
29 października, 2009 at 14:29
Dziendobry chcialbym zostac dawca szpiku kostnego.Tylko nie wiem gdzie mam sie udc aby zrobic badania.Mieszkam w Lublinie.Prosze o jaka odpowiedz.
29 października, 2009 at 17:28
W Lublinie jest stały ośrodek badań pot. dawców…
Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa
I Armii Wojska Polskiego 8
20-078 Lublin
Telefon: 081 532 62 75
hla@rckik.lublin.pl
P.S. Jeśli nie mają pieniędzy na badania to na bieżąco (i bezpłatnie) można się zbadać w Warszawie w laboratorium Medigen [ http://www.medigen.pl ]
Pozdrawiam
5 listopada, 2009 at 22:36
Witam!!! akcja ta jest naprawdę rewelacyjna…. Chcę zostać dawcą szpiku kostnego pochodzę z okolic Rybnika, czy w moim przypadku to tylko Katowice? czy może bedzie tego typu akcja gdzieś bliżej???????
6 listopada, 2009 at 15:32
W zakładce kontakt Fundacji Przeciwko Leukemii, [ http://www.leukemia.pl ] możesz dodać swój nr telefonu do bazy kontaktów.W przypadku organizowania akcji w Twojej okolicy, dostaniesz SMS z informacją…Pozdrawiam
19 stycznia, 2010 at 18:36
Witam 🙂
Chciałabym zapytać o to, czy jest możliwość zostania dawcą szpiku, mimo niedoczynności tarczycy (nie jest to bardzo wysoka niedoczynność)? Aktualnie biorę tabletki (Euthyrox), być może jest to tylko czasowa terapia ale być może będę musiała już do końca życia brać tabletki. Czy oznacza to wykluczenie mnie jako dawcy? Mam nadzieję, że nie, bo bardzo chciałabym nim zostać. Dlatego bardzo proszę o odpowiedź i serdecznie pozdrawiam.
19 stycznia, 2010 at 19:10
Niestety, niedoczynność tarczycy (jak i jej inne choroby) dyskwalifikują Cie jako potencjalnego dawce szpiku kostnego 😦 Cieszę się jednak, że dawcą chcesz być – sporo osób nie jest tym w ogóle zainteresowanych…Może uda Ci się namówić kogoś znajomego na swoje miejsce…Dziękuję za zainteresowanie i pozdrawiam :]
8 marca, 2010 at 00:54
Czy osoba chora na Dzieciece Porazenie Mozgowe i wypdanie platka zastawki mitralnej moze oddac szpik? Nie biore zadnycj lekow
8 marca, 2010 at 21:26
Wypadanie zastawki mitralnej nie jest przeciwwskazaniem (jej inna nazwa to z. dwudzielna, jest wymieniona w dziale „Kto może…”) …co do DPM – zapytam lekarzy z laboratorium i dam znać (edytuję odpowiedź i odezwę się na mail)
8 marca, 2010 at 23:52
Krwi mi nie pozwolono oddac, tlumaczc tym ze nie maja warukow zeby mi pomoc jakby cos sie stalo ( akcja na salce parafialnej). Wydaje mi sie ze pomimo choroby jestem dosc wytrzymala osoba. Nie wiem co to omdlenie ;). Przy zwyklym pobieraniu krwi nic nigdy tez sie nie dzialo. Mysle, ze warto zaryzykowac. Kto wie moze gdzies na swiecie jest osoba czekajaca wlasnie na moj szpik? 🙂
16 Maj, 2010 at 19:42
Czy planujecie rozpocząć akcje na Podlasiu bo z miejscami do badań jest marnie bo ich nie ma . A mogę stworzyć 2 miejscowościach punkty do badań dla dawców szpiku Jestem w tych miejscowościach znany z kampanii na rzecz honorowego oddawania krwi i osocza
16 Maj, 2010 at 21:38
Proszę się skontaktować z koordynującą akcję ogólnopolską Fundacją Przeciwko Leukemii. leukemia@leukemia.pl, wolontariat@leukemia.pl. Na pewno pomogą 🙂
26 czerwca, 2010 at 14:20
czy jeśli mam 17 lat mogę zostać dawcą szpiku ?
26 czerwca, 2010 at 15:15
Jak już wspominałem w sekcji „Kto może zostać…”, trzeba być osobą pełnoletnią (ze względu na odpowiedzialność za decyzję o dołączeniu do rejestru potencjalnych dawców)…Oczywiście wiek nie ma znaczenia, kiedy zostaje się dawcą dla kogoś z rodziny.
26 czerwca, 2010 at 16:57
Rozumiem, ale czy nie ma żadnego specjalnego pisma dla rodzica, że zgadza się by syn/córka został/a dołączony/a do rejestru potencjalnych dawców ?
30 czerwca, 2010 at 19:44
Niestety nie….Decyzja musi być całkowicie świadoma i dlatego podejmuje ją tylko osoba dorosła i tylko we własnym imieniu.
12 sierpnia, 2010 at 14:36
Jestem z Unisławia.Kiedy będzie najbliższa akcja w Toruniu albo Bydgoszczy? Bo w RCKiK trzeba czekać koło roku.
12 sierpnia, 2010 at 18:54
Toruń tradycyjnie w kwietniu przyszłego roku…co do innych akcji w Kujawsko-Pomorskiem, jak tylko coś się pojawi, dam znać…póki co (na najbliższy miesiąc) nie mam sygnału o akcji…Pozdrawiam
13 sierpnia, 2010 at 00:24
Pewnie zaraz na mnie naskoczycie, ale nie interesuje mnie pomoc jakiemuś anonimowemu biorcy, którego nie znam i o którym nic nie wiem. Chciałabym pomóc konkretnej osobie, tzn. zbadać się pod kątem zgodności antygenów akurat z tą osobą. Czy jest to możliwe?
13 sierpnia, 2010 at 17:10
Możesz tak zrobić…Takie badania są jednak płatne…Należy też pomyśleć o tym, że szanse dopasowania dla takiej osoby są bardzo nikłe i jest 99,9% szans na to, że pomoże mu właśnie jedna z tych osób, które chcą pomóc nieznajomemu, a nie Ty. Poza tym decyzja o pomocy danej osobie podejmowana jest oczywiście dopiero w momencie ewentualnego dopasowania. Pozdrawiam, zachęcając do bezpłatnego zarejestrowania „dla wszystkich chorych” 😉
18 sierpnia, 2010 at 08:20
Ja bym oddała szpik
18 sierpnia, 2010 at 15:39
to się chwali…zapraszamy na rekrutację…lub (od ręki) do laboratorium Medigen w Warszawie (jeśli to nie za daleko) 😉
28 sierpnia, 2010 at 17:14
Mam problem. Bardzo chciałabym oddać szpik, ale jest kila powodów, które mnier potencjalnie dyskwalifikują. Może jednak jest jakaś szansa, a moje choroby jednak nie okażą się tak wielka przeszkodą. Mam astmę, ale w lekkim stopniu. Bioe leki przeciwalergiczne i niekiedy inhalatory. Nigdy z tego powodu nie byłam hospitalizowana. Mam też colitis ulcerosa, ale również w średnim stopniu ciężkości. Nie położyło mnie to również do szpitala, ale stale przyjmuje leki. Miałam za to problemy z małopłytkowością. Choroba objawiła się bardzo ostro, miałam przetaczane płytki i ME. W szpitalu leżałam 2 tyg. Choroba ustąpiła i nigdy nie było nawrotu (minęły już 3 lata).
Mam usuniętą macice z powodu mięśniaka.
Sporo tego, ale może jednak jest jakaś szansa. Leżąc na hematologii w Gdańsku widziałam ile jest chorych, jak bardzo cierpią. Ale najbardziej dotknęło mnie zmęczenie na ich twarzach, taka rezygnacja, brak nadziei. Trzeba tym ludziom pomóc i jeśli mam choć cień szansy to bardzo bym chciała. Pomimo wszystkich moich chorób miałam zawsze świetne wyniki morfologii, nawet po tej małopłytkowości.
Moja córka niedługo skończy 18 lat i również marzy o tym by być dawca szpiku. niestety tak jak ja choruje na colitis ulcerosa. Ma astmę i bierze leki.
Dajcie nam choć cień szansy 🙂
29 sierpnia, 2010 at 15:33
Niestety choroba nowotworowa dyskwalifikuje Panią ze względu na bezpieczeństwo biorcy szpiku. Astma wymagająca leczenia niestety też jest przeszkodą…
Jednakże może Pani, wraz z córką, promować ideę dawstwa wśród swoich znajomych (córka zapewne najłatwiej za pośrednictwem sieci). Proszę mi wierzyć…naprawdę niewielka część społeczeństwa wie na tyle dużo, aby podjąć decyzję o zostaniu „potencjalnym”…A osób zdeklarowanych jest o wiele za mało. Stąd Wasza pomoc może okazać się bezcenna 🙂
pozdrawiam
1 września, 2010 at 19:22
Czy istnieją jakieś szanse na zorganizowanie jakiejś akcji promocyjnej w Krakowie? Chętnie zaangażowałabym się w coś takiego, ale nie do końca wiem, w jaki sposób można by się za to zabrać.
1 września, 2010 at 19:25
Witam ,
Mieszkam w Płocku , jakieś 120 km od Warszawy . Chciałabym poddać się badaniom szpiku , ale nie wiem gdzie się udać . W Płocku prawdopodobie nie robią takich badań. To super sprawa móc pomóc komuś choremu – tylko gdzie się zbadać ???
Pozdrawiam
1 września, 2010 at 20:15
Znam Płock, mam tam kilku znajomych 😉
Z racji względnej bliskości stolicy polecam „wycieczkę” do laboratorium Medigen (robią bezpłatne badania od ręki), adres i dane kontaktowe są na stronie http://www.medigen.pl 🙂
1 września, 2010 at 20:17
Jeśli chcesz zorganizować akcję, napisz na leukemia@leukemia.pl …Fundacja Przeciwko Leukemii koordynuje akcje na terenie całego kraju 😉
Pozdrawiam i dzięki za zainteresowanie…
2 września, 2010 at 08:46
Oddawałem próbkę krwi do badania w minionym roku akademickim w Toruniu. Czy jest jakaś możliwość bym dowiedział się czy zostałem zapisany do spisu dawców?
2 września, 2010 at 16:44
Wszyscy potencjalni dawcy z zeszłej akcji SZPIK CITY w Toruniu są już w rejestrze i czekają na „trafienie” 😉
pozdrawiam
8 września, 2010 at 10:54
Kiedy odbędzie sie taka kolejna akcjia w Toruniu? Chciałabym oddac swój szpik.
8 września, 2010 at 14:39
Najbliższa rekrutacja w Toruniu odbędzie się przed Wilkanocą 2011 😉
Wtedy będziesz mogła bez wyjeżdżania np. do Warszawy zadeklarować chęć zostania potencjalnym dawcą 🙂
Pozdrawiam
12 września, 2010 at 22:38
Kolejne moje pytanie: w Polsce mamy tyle fundacji/organizacji, które zajmują się zbieraniem potencjalnych dawców. Czy wszystkie one wspólnie tworzą jeden wielki polski bank dawców, czy np człowiek powinien zgłaszać się do każdej z osobna?
13 września, 2010 at 17:16
Polskich rejestrów jest 6. Poza tym prowadzone są rekrutacje do rejestru niemieckiego. Jednak dane ze wszystkich rejestrów na świecie są, za pośrednictwem BMDW, dostępne dla wszystkich chorych. Choć np. dostęp do rejestrów amerykańskich posiadają tylko laboratoria z odpowiednim certyfikatem (w Polsce ma go laboratorium Medigen).
25 września, 2010 at 08:59
Czyli jeśli zgłosiłem się do was, to nie muszę już zgłaszać się do innych rejestrów?
25 września, 2010 at 09:27
Nie…jak już pisałem, zgłoszenie do kilku rejestrów wywoła tylko niepotrzebny bałagan. Dane ze wszystkich są dostępne dla wszystkich na świecie…Pozdrawiam
14 października, 2010 at 21:07
czy jesli chorowałam na żółtaczkę pokarmową i biore 100mg Eutyroxu to mogę być dawcą?
Pozdrawiam serdecznie wszystkich zainteresowanych i zaangazowanych
14 października, 2010 at 22:54
W Pani przypadku to zaburzenia czynności tarczycy (leczone Eutyroxem) dyskwalifikują Panią jako dawcę…Niestety, tarczyca ma związek z układem immunologicznym. A szpik podawany choremu musi być wolny od jakichkolwiek podejrzeń…proszę polecić stronę/inicjatywę komuś znajomemu (w zamian za Panią 😉 )…Pozdrawiam
27 października, 2010 at 19:51
Witam! Czy RZS (Reumatoidalne Zapalenie Stawów) i stosowanie leku Methotrexat Ebewe dyskwalifikują jako potencjalnego dawcę szpiku czy nie?
28 października, 2010 at 07:36
Niestety RZS leczone cytostatykami dyskwalifikuje Pania jako potencjalnego dawcę (ze względu na nieprawidłowe działanie układu immunologicznego)…Może Pani w zamian za siebie zachęcić kogoś innego 😉
pozdrawiam
12 listopada, 2010 at 04:46
Witam, mam takie pytanie, zapisałem się około 2 tygodnie temu do rejestru dawców szpiku w laboratorium Medigen, została mi pobrana krew. Czy to oznacza, że zostanie ona teraz przebadana i nie trzeba na to czekać? 🙂
13 listopada, 2010 at 20:03
Badania krwi odbywają się w zasadzie od ręki (chyba, że nastąpi spore zagęszczenie akcji w krótkim okresie…wtedy zajmuje to kilka tygodni)…Można powiedzieć, ze już jest Pan w banku 😉
Pozdrawiam i dziękuję za dołączenie do „potencjalnych” 🙂
20 listopada, 2010 at 18:26
Witam,
jestem z Krakowa. Chcialabym zostac dawca szpiku. gdzie mam sie udac?
Pozdrawiam serdecznie
21 listopada, 2010 at 23:06
W Krakowie może się Pani zgłosić do Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego
28 listopada, 2010 at 14:24
witam chcialabym oddac szpik kostny i nie wiem gdzie , jestem z Bydgoszczy
28 listopada, 2010 at 20:00
Zapraszam na akcję SZPIK CITY do Torunia przed Wielkanocą 😉
3 grudnia, 2010 at 20:29
Zapisałam się dziś do rejestru potencjalnych dawców szpiku, jednak podczas badania poprzedzającego oddanie krwi lekarz powiedział, że raczej nie będę mogła zostać dawcą ze względu na niską masę ciała (poniżej 50kg) i niskie ciśnienie. Pomimo to pozwolił mi zapisać się do rejestru. Jak to jest, czy niska masa ciała i niskie ciśnienie faktycznie dyskwalifikują mnie jako dawcę?
3 grudnia, 2010 at 23:45
Witam,
Chciałabym dowiedzieć się czy aby oddać szpik trzeba być bezwzględnie zdrowym ? Czy np. lekki katar dyskwalifikuje mnie jako dawcę ? Bo jak rozumiem każdy zarazek może zaszkodzić biorcy… I w jaki sposób jest przeprowadzane badanie dawcy -czy w taki sam sposób jak w przypadku pobierania krwi ?
Proszę o odpowiedź, pozdrawiam
4 grudnia, 2010 at 15:46
Niska masa ciała jest często przeszkodą, jeśli trzeba by było oddać szpik osobie dorosłej o znacząco większej masie. Jednak do chwili doboru i ewentualnej prośby Pani stan zdrowia może się zmienić…Po drugie może zdarzyć się tak, że akurat Pani szpik będzie „pasował’ do chorego dziecka i wtedy nie będzie problemu z pozyskaniem go od Pani w wystarczającej ilości. Z tej przyczyny lekarz może zdecydować o przyjęciu do rejestru…W swoim czasie może się okazać, że to dobrze, że akurat Pani dołączyła 😉
4 grudnia, 2010 at 15:53
Trzeba rozróżnić dwie rzeczy: dołączenie do rejestru potencjalnych dawców (ze względu na wykonywanie tylko badań genetycznych w celu stwierdzenia „typu” Pani szpiku można przyjść na rekrutację nawet z przeziębieniem czy świeżym tatuażem) i samo oddanie szpiku kostnego. Do tego drugiego może dojść nawet na kilka-kilkanaście lat po zgłoszeniu się (wtedy oczywiście jest Pani pytana o zgodę). I wtedy trzeba być idealnie zdrowym (wykonywane są wszystkie możliwe badania dawcy, od wirusologicznych po RTG).
Zgłoszenie się do rejestru to oddanie ~10 ml krwi do badań genetycznych i koniecznie świadomość, że kiedy ktoś zadzwoni i powie, że może Pani komus uratować życie, Pani się nie wycofa. Wbrew pozorom, w czasie niektórych akcji pozbawionych dobrej kampanii informacyjnej, potencjalni dawcy oddając próbkę krwi myślą, że już oddali komuś szpik. I kiedy okazuje się, że do kogoś „pasują” zaskoczeni nie zgadzają się na oddanie szpiku 😦
Dlatego najważniejsze jest świadome dołączenie i wiedza na temat dawstwa 😉
6 grudnia, 2010 at 21:23
Dziękuję za odpowiedź.
Tak, wiem, że kiedy się oddaje szpik to trzeba być bezwzględnie zdrowym -co do tego nie miałam wątpliwości. Zastanawiałam się tylko nad tym,czy w razie czego mogę iść się zarejestrować do bazy dawców z katarem czy przeziębieniem i dzięki powyższej odpowiedzi już wiem, że mogę.
Dziwi mnie fakt,że ktoś,kto oddał zaledwie 10 ml krwi sądzi,że to już oddanie szpiku. Jako dawca krwi wiem,że zarówno krwi jak i szpiku nigdy dość i najlepiej jakby jak najwięcej osób w miarę możliwości oddawało obie te substancje. Skoro ktoś decyduje się na rejestrację powinien nastawić się psychicznie,że kiedy nadejdzie właściwa pora to trzeba się wywiązać z „postanowień” rejestracji…
Oczywiście zdaje sobie sprawę, że pobranie szpiku może nastąpić niezbyt szybko i trzeba się poważnie nad donacją zastanowić, ale jeśli mój szpik mógłby uratować choć jedno życie,byłabym szczęśliwa.
21 grudnia, 2010 at 11:18
Po kilku tygodniach od rejestracji dowiedziałam się,że w piersi wykryto torbiel.Onkolog jednak stwierdził ,że tego typu torbieli się nie leczy( bo same mogą się wchłonąć).Czy to mnie dyskwalifikuje jako dawcę?
23 grudnia, 2010 at 19:35
Witam od niedawna mieszkam we Wrocławiu i chciałabym oddać szpik, gdzie mam się zgłosić na badania ?
I jeszcze jedno pytanie czy jeżeli przyjmowałam 5 miesięcy temu leki hormonalne mogę być dawcą ?
23 grudnia, 2010 at 21:27
Na stronie szpik.info jest lista stałych ośrodków rekrutacyjnych. Przeciwwskazania zależą od rodzaju leków, jakie Pani zażywała. Antykoncepcja hormonalna nie jest przeciwwskazaniem, ale np. leki wspomagające pracę tarczycy już są. Pozdrawiam
15 stycznia, 2011 at 12:30
Podejrzewam, że ze względu na ew. zagrożenie dla biorcy Pani szpiku nawet niegroźne zmiany mogą być dyskwalifikujące. Jednak Pani próbki zostały już prawdopodobnie przebadane (tu należałoby się skontaktować z fundacją w której się Pani rejestrowała) i (z racji możliwości zmiany sytuacji) radzę po prostu czekać na informację o ew. dobraniu biorcy szpiku. Wtedy będzie Pani i tak dokładnie przebadana pod kątem przeciwwskazań dla biorcy.
14 lutego, 2011 at 16:36
Mam niedoczynność tarczycy, biorę Eutyrox, ale nie muszę go brać do końca życia. Jeśli wyleczyłabym się, to mogłabym oddać swój szpik kostny? Chyba lepiej, żebym oddała komuś swój szpik z bardzo małą możliwością zachorowania, niż jakby ta osoba po prostu zmarła….
14 lutego, 2011 at 17:05
Wiem, że te zaburzenia nie są dla Ciebie niczym groźnym…Ale niestety, niedoczynność tarczycy jest dyskwalifikująca. Ponieważ szpik pobrany od Ciebie będzie kiedyś produkował krew (w tym budował nową odporność) dla chorego, nie można ryzykować najmniejszych nieprawidłowości. Jeśli chcesz pomóc, powiedz o dawstwie szpiku swoim znajomym…Mam sporo przyjaciół, którzy z różnych powodów nie mogą zostać dawcami…ale przekazują info dalej i np. przyprowadzają swoich znajomych na akcje rekrutacyjne 😉
pozdrawiam
21 lutego, 2011 at 13:35
witam
w 2009 okazało sie ze mam raka tarczycy (rak brodawkowaty) została mi wycieta cała tarczyca w 2010 miałam podany jod, scyntygrafia wyszła bardzo dobrze. przec całe zecie bede brała hormony tarczycy, musze byc w lekkiej nadczynnosci. czy to mnie dyskwalifikuje do zostania potencjalnym dawcą , moj endokrynolog stwierdził ze nie????
21 lutego, 2011 at 15:29
Jakiekolwiek zmiany nowotworowe (zarówno obecne jak i usunięte) bezwzględnie dyskwalifikują potencjalnego dawcę. Chodzi tu oczywiście o zdrowie pacjenta otrzymującego szpik. To samo dotyczy zaburzeń pracy tarczycy. Może Pani zachęcić kogoś ze znajomych „w zastępstwie”. Pozdrawiam
19 marca, 2011 at 20:25
witam .Mam pytanie czy mógłbym zostać dawcą szpiku z nadciśnieniem? w sumie jest niewielkie ale tabletki muszę brać a biorę MITRIP 5mg. Jeżeli tak to chciałbym się dowiedzieć kiedy będzie jakaś akcja rekrutacyjna w okolicach bądz w Olsztynie.
19 marca, 2011 at 22:37
Utrzymanie prawidłowego ciśnienia lekami niedyskwalifikuje dawcy 😉
Jeśli będzie akcja olsztyńska, powinno pojawić się i info, najlepiej zasubskrybować bloga (przycisk po prawej stronie na dole) i dostawać informacje o nowych wpisach na mail 😉
20 marca, 2011 at 08:45
tak po tych lekach nie mam żadnych problemów z ciśnieniem 🙂 jeżeli tylko będzie jakaś akcja w Olsztynie to sie tam pojawię . pozdrawiam
1 kwietnia, 2011 at 17:48
Witam. Mam pytanie. Wiem, że temat niedoczynności tarczycy był już poruszany, ale mimo wszystko mam wątpliwości. Biorę leki, mimo iż mój poziom tsh jest w normie (wg norm podanych na wynikach). Lekarka, do której chodziłam wcześniej mówiła, że nic mi nie jest. Po zmianie lekarki dowiedziałam się, że jeśli moje THS doszło do ok 2 to muszę już brać leki. I jak to teraz ze mną jest? Zanim zaczęłam brać leki zostałam zarejestrowana do banku dawców szpiku. Co teraz? Dodam, że bez brania leków mój poziom tsh też nie przekraczał 2
1 kwietnia, 2011 at 17:51
Jesteś w rejestrze i to się chwali 😉
Jak kiedyś będziesz do kogoś pasowała to badania Twojego stanu zdrowia zadecydują…Na razie nie masz powodu by niepokoić bank – do czasu ew. doboru Twoje wyniki mogą się 5 razy zmienić. Pozdrawiam
21 kwietnia, 2011 at 11:00
mam pytanie odnosnie krwi i jego skladu. gdy bylam 3 lata temu na oddawaniu krwi dowiedzialam sie ze mam za malo trombocytow stezenie jest wystarczajace dla mnie ale jako dawca krwi juz nie czy moge byc dawca szpiku?
21 kwietnia, 2011 at 11:07
Niska liczba trombocytów nie jest przeszkodą do zostania potencjalnym dawcą szpiku. Pozdrawiam
18 lipca, 2011 at 11:44
Witam! Czy przebyta borelioza (wyleczona) dyskwalifikuje mnie do bycia dawcą szpiku?
18 lipca, 2011 at 15:43
Z tego co wiem przebyta i wyleczona borelioza nie jest czynnikiem dyskwalifikującym przy krwiodawstwie. Mam wreszcie (przepraszam za zwłokę) ostateczne informacje odnośnie dawstwa szpiku po boreliozie: Przebyta borelioza dyskwalifikuje dawcę ale tylko przez dwa lata po potwierdzonym zaleczeniu choroby.
24 lipca, 2011 at 10:49
Witaj,
Osobiście nie mogę zostać dawcą szpiku kostnego, choć przymierzałam się do tego od lat. Mam autoimmunologiczne zapalenie tarczycy i biorę Euthyrox. Chciałam jednak zapytać, czy nietolerancja glukozy u mojego męża równiez go dyskwalifikuje?
24 lipca, 2011 at 10:53
I jeszcze jedno pytanie z kręgu znajomych:) Czy przyjmowane leki psychotropowe są przeszkodą w dawstwie szpiku kostnego?
24 lipca, 2011 at 14:33
Nietolerancja glukozy może oznaczać cukrzycę. Jeżeli mąż zażywa leki przeciwcukrzycowe to nie może być dawcą szpiku.
26 lipca, 2011 at 18:10
Ze względu na to, że stosowane są w zaburzeniach neurologicznych/psychiatrycznych są generalnie przeciwwskazaniem. Ale poszczególne przypadki (i zażywane leki) trzeba konsultować bezpośrednio z lekarzem w czasie rekrutacji.
8 sierpnia, 2011 at 23:46
Witam.
3 lata temu usunieto mi częściowo tarczyce z niegoźnymi guzkami nie cierpiałam ani na nadczynnośc ani na niedoczynność biorę hormony ale lekarz mówił ze już niedługo moge przestac je brać. Czy mimo to bede mogła być dawcą??tak bardzo bym chciała…
8 sierpnia, 2011 at 23:52
Niestety, pani problemy dyskwalifikują dawcę. Proszę zachęcać znajomych „na swoje miejsce” 😉
20 sierpnia, 2011 at 13:56
Witam. Zdecydowałam , że chce zostac potencjalnym dawcą szpiku, dwa lata temu miałam usunięty torbiel jajnika, w tej chwili jest wszystko ok. Mam pytanie czy skłonność do torbieli dyskwalifikuje mnie jako potencjanego dawcę. Jeżeli nie, to kiedy i gdzie mogła bym się zgłosić. Mieszkam w okolicy Torunia.
20 sierpnia, 2011 at 14:17
Niestety skłonność do torbieli dyskwalifikuje dawcę. Możesz „zamiast siebie” polecić dołączenie komuś ze znajomych. Najbliższa okazja do dołączenia w Toruniu jak zwykle w okolicy Wielkanocy w przyszłym roku. Pozdrawiam
9 października, 2011 at 13:27
Biorę euthyrox, jednak nie mam niedoczynności tarczycy (wszystkie tarczycowe hormony mam w normie ale przy górnej granicy, dlatego biorę tabletki,żeby trochę to obniżyć) Czy mogę nadal oddawać krew? Od 18r.ż jestem krwiodawcą, jest to dla mnie bardzo ważne; czy mogę nadal nim być przyjmując ten lek?
9 października, 2011 at 13:40
W tej sprawie musi zadecydować lekarz ze stacji krwiodawstwa. Hormony tarczycowe „przy górnej granicy” i przepisanie z tego powodu leków przez lekarza jest jednak przeciwwskazaniem do zostania potencjalnym dawcą szpiku kostnego.
25 października, 2011 at 22:10
Witam i jak tam sprawa przedstawia się z tą boreliozą oczywiście zaleczona?Bardzo bym chciała zostać dawcą szpiku,ale od 2003 roku mam boreliozę przez kilka lat był spokuj w sierpniu wskaźnik Igm wynosił 26,5 dostałam antybiotyki i już powinno być ok.Czy istnieje możliwość oddania szpiku?Bardzo proszę o odpowiedź zależy mi.Nawet gdybym nie mogła będę zachęcała znajomych to szczytny cel.Poizdrawiam
25 października, 2011 at 22:30
Zalecenia zdrowotne są bardziej „wyśrubowane” niż w przypadku dawstwa krwi. Stąd nawet zaleczona borelioza dyskwalifikuje. Ale tylko przez dwa lata od potwierdzonego wyleczenia. Potem można już zostać dawcą szpiku. Pozdrawiam
10 listopada, 2011 at 22:56
Witam. Chciałabym zostać dawcą szpiku jednak nie jestem pewna czy mogę… Kiedyś leczyłam się na tarczycę (przewlekłe zapalenie tarczycy) teraz już wszystkie wyniki mam w porządku oraz ok lat temu chorowałam na mononukleozę zakaźną. Czy są to czynniki dyskwalifikujące?
10 listopada, 2011 at 23:35
Ponieważ mononukleoza (nawet zaleczona) pozostaje jako forma uśpiona wirusa w komórkach układu odpornościowego, może stanowić niebezpieczeństwo dla biorcy szpiku. Z drugiej jednak strony nie widnieje ona na liście dyskwalifikacji.
Aktualizacja: Zgodnie z aktualnym kwestionariuszem zdrowotnym z Poltransplantu mononukleoza zakaźna nie jest czynnikiem dyskwalifikującym dawcę szpiku (choć trzeba ją zgłosić, jeśli była zdiagnozowana).
17 listopada, 2011 at 15:59
Witam. Mam nadzieję, że znajdę tu odpowiedź na moje pytanie. Ok. 2000r. przechodziłem badania w celu sprawdzenia czy mogę być dawcą szpiku dla bliskiej mi osoby. Byłem wtedy osobą niepełnoletnią. Czy istnieje możliwość, że zostałem wpisany do jakiejkolwiek bazy potencjalnych dawców??
18 listopada, 2011 at 01:23
Na pewno nie został Pan zapisany do rejestru publicznego, ale jeśli ma Pan gdzieś wyniki oznaczenia to może Pan zgłosić się z nimi do Medigenu i na tej podstawie zostanie Pan włączony. Pozdrawiam
19 listopada, 2011 at 14:20
Witam serdecznie. Jestem dawca krwi jestem zdrowa i „dorosłam” do decyzji zostania dawcą szpiku. W moim miescie nie ma takiego ośrodka więc nie wiem gdzie miałabym się zgłosić (mieszkam w Płocku).
19 listopada, 2011 at 14:56
Masz dwa wyjścia: czekać na akcję w okolicach Płocka (wypad na naszą akcję do Torunia przed Wielkanocą to też niezbyt daleka wycieczka 😉 ) lub (jeśli bardzo się spieszysz) podjechać do Medigenu w Wawie (jest na Bemowie więc nie trzeba się przebijać przez całe miasto) i zarejestrować się u nich. Jednak biorąc pod uwagę to że Twoje dane w banku i tak będą kilkadziesiąt lat, nie musisz się specjalnie wybierać poza Płock (w tak dużym mieście w ciągu pół roku powinno się coś dziać, jeśli nie – zapraszam do Torunia). Pozdrawiam
11 grudnia, 2011 at 19:25
Chciałabym zapytać, czy mogłabym zostać dawcą szpiku, gdyż leczę się na tarczycę i od kilku lat biorę lek Euthyrox N 75
11 grudnia, 2011 at 21:31
Niestety zażywanie Euthyroxu (a w zasadzie leczenie hormonalne w zaburzeniach funkcji tarczycy) wykluczają Panią jako dawcę. Chodzi o dobro osoby otrzymującej szpik, dlatego dawcy muszą być w pełni zdrowi. Może Pani zachęcić kogoś ze znajomych „na swoje miejsce”.
12 grudnia, 2011 at 15:04
2 lata temu wykryto u mnie astme. jest ona bardzo łagodna,ponieważ nie mam duszności,ataków. nigdy nie leżałam w szpitalu przez astme. od
6 miesięcy nie biorę leków. czy jest możliwość,abym została dawca?
12 grudnia, 2011 at 15:07
Astma bez ataków przez okres 5 lat, umożliwia dołączenie do rejestru, jeśli dodatkowo nie pobiera się leków. Jeśli mimo wykrycia astmy od początku nie miała Pani żadnego ataku, może Pani dołączyć już teraz.
19 grudnia, 2011 at 18:05
dziękuje bardzo 🙂 w takim razie jak najszybciej się zarejestruje 🙂
19 grudnia, 2011 at 19:47
Powiedzcie mi co jest (ze mną?) nie tak?! Zawsze chciałem być chociaż w banku dawców! Każdy mi to uniemożliwia. Przyjmuję leki i mam tiki nerwowe. Od lekarza w centrum krwiodawstwa usłyszałem, że muszę dostać pozwolenie od lekarza z mojej przychodni. Mój lekarz rodzinny stwierdził, że jego opinii nie wezmą pod uwagę, muszę iść do specjalisty – neurologa. Pierwszy lekarz „specjalista” w ogóle potraktował mnie jak dzieciaka i radził przemyśleć, bo jestem jeszcze młody(wtedy miesiąc po 18urodzinach), po czym miał gdzieś dalszą część wizyty, standardowe badania odruchów sam przerwałem i wyszedłem- skandal. Następny miesiąc później od pani neurolog (PRYWATNIE, TYLKO W TEJ SPRAWIE!) usłyszałem, że nie ma żadnych przeciwwskazań, jeżeli chodzi o leki(i z tą dawką, którą przyjmuję, mogę oddawać nawet krew), AAALLLLEEEE(!!!) wiąże się to z negatywnymi emocjami i nie powinienem być dawcą, bo ona nie chce mnie narażać na zbędne nerwy i nie dała mi zgody… Kiedy nasuwają mi się jedynie pozytywne emocje… Czuję się dyskryminowany…
19 grudnia, 2011 at 21:22
Tak to jest kiedy osoby do których się zgłaszasz nie mają wiedzy a temat dawstwa szpiku i same żyją przesądami na temat przeszczepów…Najlepiej zapytać lekarza z poradni Medigenu [tel. (22) 638-35-38 ].
Jeśli wyrazi zgodę to możesz a) zgłosić się do bezpośrednio w Wa-wie – jeśli masz blisko b) poczekać na akcję blisko Ciebie organizowaną przez Medigen [ SMS na nr 889 212 286 o treści: DAWCA , imię i nazwisko, miasto i województwo, dostaniesz SMS kiedy będzie akcja blisko Twojego miejsca pobytu ] c) pójść do najbliższego RCKiK i próbować wytłumaczyć że to nie jest przeciwwskazanie. Pozdrawiam
28 grudnia, 2011 at 18:36
Witam,
czy kobieta z zaburzeniami hormonalnymi (zbyt wysoki poziom testosteronu) może być dawcą?
28 grudnia, 2011 at 21:36
Póki nie są to zaburzenia leczone hormonalnie można być dawcą bez przeszkód. W przypadku przyjmowania leków należy się skonsultować z lekarzem w czasie rekrutacji.
3 stycznia, 2012 at 11:26
Witam. Chciałabym zostać dawcą szpiku ale nie wiem czy mogę gdyż w ciąży(obecnie jestem 3 miesiące po porodzie) wykryto u mnie HBs dodatni i cytomegalię. Czy to mnie dyskwalifikuje z chęci zostania dawcą?
3 stycznia, 2012 at 11:47
Niestety, nie może Pani zostać dawcą szpiku. Może Pani zachęcić kogoś znajomego „zamiast siebie”…
4 stycznia, 2012 at 19:50
Witam. Chciałabym zostać dawcą szpiku ale nie wiem czy mogę bo wykryto u mnie cytomegalię i GBs w ciąż. Z góry dziękuję za odpowiadź
4 stycznia, 2012 at 19:58
Niestety wirus cytomegalii należy do zagrożeń dla biorcy, stąd nie może Pani zostać dawcą szpiku.
5 stycznia, 2012 at 23:57
Witam, choruje na niedoczynność tarczycy, zażywam euthyrox75 + hashimoto czy moge zostać dawcą?
6 stycznia, 2012 at 19:39
Niestety, jak już kiedyś pisałem, zażywanie euthyroxu / stan zapalny tarczycy (choroba Hashimoto), uniemożliwia zostanie dawcą szpiku.
9 stycznia, 2012 at 20:05
Witam serdecznie
jestem z Bydgoszczy chciałabym zapytać kiedy w mieście bedzie akcja aby zostać dawca szpiku kostnego?????
Pozdrawiam Magda
9 stycznia, 2012 at 21:16
Niestety nie dostałem jeszcze cynku o nadchodzącej akcji u Was. Aby otrzymywać informacje o akcjach SMS-em, wyślij SMS na nr 889 212 286 o treści: DAWCA , imię i nazwisko, miasto i województwo, dostaniesz SMS kiedy będzie akcja np. w Bydzi 😉
20 stycznia, 2012 at 22:31
Czy kamica nerkowa dyskwalifikuje mnie z bycia dawcą?
20 stycznia, 2012 at 23:40
Nie, kamica nie widnieje na liście chorób dyskwalifikujących…
25 stycznia, 2012 at 23:15
Witam,
kiedy w Olsztynie będzie akcja oddawania szpiku?
25 stycznia, 2012 at 23:52
Niestety nie mam w tej chwili informacji o nadchodzących akcjach w Olsztynie. Aby otrzymywać informacje o akcjach SMS-em, wyślij SMS na nr 889 212 286 o treści: DAWCA , imię i nazwisko, miasto i województwo, dostaniesz SMS kiedy będzie akcja w Olsztynie
17 lutego, 2012 at 23:42
Witam, mam pare pytań dotyczących odaniu szpiku. pierwsze z nich : przeczytałem ze dyskwalifikuje sie osoby z uzaleznieniami czy to rowniez dotyczy papierosów(jestem osoba palaca). 2 pytanie wiem ze w Bydgoszczy oraz okolicach nie sa pobierane materiały do badan dotyczacych zgodnosci jestem ze Świecia(okolice Bydgoszczy) nie wiem w takim razie gdzie moge sie zglosic?3.jak dlugo czeka sie na znalezienie „bliżniaka genetycznego” wiem ze fundacje szukaja to na swoj koszt i ze mozna czekac nawet pare lat bez zadnego skutku, dlatego moje pytanie jest nastepujae czy mozna samemu zaplacic za badanie wyczytałem ze te testy kosztuja 250zł czy to prawda? jesli jest mozliwosc zrobienia na swoj koszt badan czy czas oczekiwania na odanie szpiku sie skruci czy nadal moze trwac do kilku lat? tyle sie mowi ze tyle osob czeka na szpik a czemu to wszystko tak dlugo trwa? wiem ze w Polsce dziala fundacja DKMS ona rowniez nalezy do Niemiec wiec czy zapisujac sie na odanie szpiku jest mozliwosc odania szpiku pozagranicami Polski(pytam bo wolałbym jesli mam wybór odac szpik w Polsce)
18 lutego, 2012 at 01:52
Witam!
1) Palenie papierosów jest ogólnie niezdrowe, ale nie dyskwalifikuje dawcy,
2) Najbliższe badania w Toruniu wykonywane będą na początku kwietnia – jak dogram szczegóły, napiszę na blogu oraz Facebooku akcji,
3) Te badania wykonywane są od razu i do czasu znalezienia pasującego chorego nic więcej nie trzeba robić. Czas oczekiwania dawcy na pomoc drugiej osobie to okres od miesiąca do kilkudziesięciu lat…Może zdażyć się też tak, że do 50 r.ż. nie zostanie się dawcą w ogóle – wynika to z bardzo niskiej szansy podobieństwa między chorym szukającym pomocy a dawcami. Owszem, chory czasem czeka do kilku lat aż znajdzie się pasująca osoba (czasem jest jednak za późno)
4) Płacenie za badania nie ma tu nic do rzeczy. Honorowy dawca nigdy za nie nie płaci. Płatne badanie wykonuje się np. kiedy dawca chce sprawdzić czy pasuje do danej chorej niespokrewnionej osoby (np. znajomego), ale nie godzi się na wpisanie danych do banku chętnych do oddania szpiku komukolwiek innemu.
5) Rekrutację w Polsce prowadzi wiele rejestrów, mają własne zasady działania. Medigen, robiący badania w Toruniu, zapewnia dawcy możliwość oddania szpiku (kiedy dawca będzie do kogoś „pasował”) w szpitalu najbliższym miejsca zamieszkania (lub aktualnego pobytu). Do tej pory większość dawców z DKMS musiała jechać na ten zabieg do Niemiec, nie wiem jak to u nich działa teraz.
9 marca, 2012 at 16:44
czy lekko dodatni wynik anty ccp (czynnik reumatyczny) dyswalifikuje mnie jako dawce krwi?
10 marca, 2012 at 20:51
Decyzję w takich przypadach podejmuje lekarz z poradni rejestracyjnej (powinien być na akcji). Choroby autoimmunologiczne często są jednak czynnikami dyskwalifikującymi. Jeśli uda mi się skontaktować z lekarzem przed akcją w Toruniu (lub w czasie jej trwania), edytuję ten komentarz.
22 marca, 2012 at 23:17
Czy jeśli biore teraz antybiotyk mogę oddać te 4 ml krwi do analizy w akcji, która propaguje przystąpienie do bycia dawcą szpiku?
23 marca, 2012 at 12:39
Oczywiście, nie ma żadnych przeszkód – w końcu to tylko badania antygenów HLA.
26 marca, 2012 at 16:35
Witam, chciałam się dowiedzieć czy mimo wypadania płatka zastawki mitralnej serca oraz reumatoidalnego zapalenia stawów i z tego powodu przyjmowania sulfasalazyny i leków przeciwbólowych mogę zostać dawca szpiku?
26 marca, 2012 at 16:56
Wypadanie płatka zastawki mitralnej nie jest przeciwwskazaniem, RZS jednak, z racji wadliwej pracy układu immunologicznego, jest czynnikiem wykluczającym. Polecam mówienie o akcji znajomym i znalezienie wśród nich kogoś „w zastępstwo” 😉
27 marca, 2012 at 23:34
Wypełniłam dziś formularz zgłoszeniowy… Teraz wydaje mi się, że powinnam dostać te „pałeczki” do pobrania wymazu z jamy ustnej.. obawiam się czy zrobię to jak należy! Chyba wolałabym oddać próbkę krwi… bo tak chyba też można. Zastanawiam się ile będę czekać za tym zestawem… Nie wiem czy dobrze zrobiłam rejestrując się przez internet
28 marca, 2012 at 09:13
Badania antygenów HLA wykonywane z krwi są pewniejszą metodą oznaczenia HLA dawcy (i tak, jeśli kiedyś będziesz wstępnie „pasowała”, muszą potwierdzić wynik badaniem z krwi właśnie). Nie wiemy ile czeka się na pałeczki DKMS, ale na forach pojawiają się głosy o bardzo długim okresie oczekiwania (do kilku-kilkunastu miesięcy). W zależności od tego gdzie mieszkasz możesz zawsze zgłosić się do jednego ze stałych ośrodków rekrutacji (lista na stronie http://szpik.info ) lub przyjechać na SZPIK CITY do Torunia 😉 (WAŻNE: aby nie figurować w kilku rejestrach, przed podjęciem takiej decyzji koniecznie zrezygnuj z zamówienia pałeczek, np. wysyłając mail do DKMS)
28 marca, 2012 at 19:52
Dlaczego takie organizacje nie mogą ze sobą współpracować… ;/
Do Torunia mam za daleko.
Zastanawiam się… oddaję też honorowo krew – czy przy kolejnym oddaniu mogłabym w tym punkcie właśnie jakoś omówić sprawę oddania szpiku??
28 marca, 2012 at 20:16
Sporo punktów krwiodawstwa pobiera też krew do oznaczania antygenów HLA, musisz jednak zapytać przy oddawaniu krwi – nie wszystkie punkty mają taką możliwość.
26 kwietnia, 2012 at 15:24
Witam,
Czy BMI w okolicach 16,5 (kobieta 175 cm, niecałe 51 kg) dyskwalifikuje mnie jako dawcę?
pozdrawiam
26 kwietnia, 2012 at 20:22
Jeśli to nie chorobliwe, tylko jesteś zwyczajnie szczupła, nie ma przeszkód 😉
29 czerwca, 2012 at 12:11
Czy w Siemiatyczach jest możliwość oddania próbek krwi na badanie w celu oddania szpiku jeśli wystąpi zgodność,
29 czerwca, 2012 at 16:56
Niestety nie. Na stronie szpik.info jest aktualna lista ośrodków prowadzących rejestrację. Proszę poszukać na niej najbliższego dla siebie.
9 sierpnia, 2012 at 09:26
Witam. Kiedyś byłam leczona hormonalnie na nadczynność tarczycy. Leków nie biorę od około 12 lat i teraz wszystkie badania mam w normie. Czy mogę zostać dawcą szpiku?
9 sierpnia, 2012 at 10:33
Skoro nie przyjmuje Pani leków już od 12 lat i poziomy hormonów tarczycy są w normie, może Pani zostać potencjalnym dawcą szpiku.
25 września, 2012 at 11:13
Czy jeżeli kilka lat temu przeszłam Reumatoidalne zapalenie stawu i brała metotrexat, czy to mnie dyskwalifikuje jako dawcę?
26 września, 2012 at 07:38
RZS leczone cytostatykami dyskwalifikuje dawcę ze względu na potencjalnie nieprawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego (a co za tym idzie, nie do końca idealny szpik dla chorego). Możesz zachęcić do zostania dawcą kogoś ze znajomych…
9 października, 2012 at 10:29
Oddalam krew na badanie w maju do tej pory nie mam żadnej odp. czy to znaczy że nie mogę być dawcą?Jestem z wielkopolski.
10 października, 2012 at 11:49
Witam! Pobranie krwi do badań genetycznych oznacza, że informacja na temat Pani antygenów HLA została już umieszczona w bazie. Na etapie zgłoszenia nie wykonuje się żadnych badań zdrowotnych – na te zostanie Pani zaproszona dopiero kiedy ktoś zostanie do Pani „dopasowany”. Oczywiście różne rejestry włączają dawców z różną prędkością i nie zawsze wysyłają potwierdzenia (ze względu na koszty).
29 października, 2012 at 14:25
Witam , czy przy podejrzeniu boreliozy (nie było jeszcze badania stwierdzającego 100% tej choroby, więc nie jest ona pewna) można zapisać się do rejestru dawców ?
2 listopada, 2012 at 19:48
Witam.
Przeczytałam, że niedoczynność tarczycy jest przeciwwskazaniem do oddawania szpiku. Czy zatem muszę założyć, że nadczynność również? Nie ukrywam, że do czasu stwierdzenia choroby byłam czynnym honorowym dawcą krwi i niezmiernie mnie zasmuciło, że nie mogę oddawać już krwi. Pomyślałam zatem, że być może szpik mi pozostał:)
4 listopada, 2012 at 13:19
Witam! Nawet przebyta borelioza dyskwalifikuje dawcę ale tylko przez dwa lata po potwierdzonym zaleczeniu choroby.
4 listopada, 2012 at 13:21
Niestety, wszelkie zaburzenia czynności tarczycy wymagające leczenia dyskwalifikują dawcę.
20 listopada, 2012 at 10:44
7 miesiecy temu urodziłam, wszystkie badania były idealne, ważę 63kg, mam 23 lata… mam jednak pewne watpliwosci poniewaz pale papierosy nałogowo i czasem pije alkohol…. a baaaaaardzo mi zalezy na tym by byc dawcą.
21 listopada, 2012 at 16:33
Nie są to przeszkody do zostania dawcą – może się Pani zgłosić do rejestru. Pozdrawiam
13 lutego, 2013 at 14:26
Czy jeśli przyjmuję od roku leki ( w moim przypadku jest to Amitriptylinum na bóle napięciowe) mogę być dawcą szpiku?
15 lutego, 2013 at 13:10
W Pani przypadku nie ma przeciwwskazań do zgłoszenia do rejestru. Pozdrawiam
5 marca, 2013 at 17:40
Witam 🙂 Czy niedoczynność tarczycy ma jakiś wpływ na ewentualne bycie potencjalnym bliźniakiem, dawcą szpiku??
5 marca, 2013 at 17:44
Doczytałam… „Niestety, wszelkie zaburzenia czynności tarczycy wymagające leczenia dyskwalifikują dawcę.” Naprawdę?? a tak się cieszyłam, że mogę pomóc. od ponad dwój lat jestem w rejestrze i wszystko to na nic ;/
27 marca, 2013 at 22:40
Witam. Na wielu portalach przeczytalam, ze jednym z czynnikow wykluczajacych mozliwosc zostania dawca szpiku jest zdiagnozowana choroba-luszczyca.Chcialabym zapytac czy faktycznie choroba ta definitywnie wyklucza mozliwosc zgloszenia sie do rejestru dawcow czy sa wyjatki? Z gory dziekuje za odpowiedz. Pozdraiam
9 kwietnia, 2013 at 19:39
Witam serdecznie, czy po przebytym przeszczepie drążącym rogówki i przyjmowaniu leków sterydowych mogę zostać dawcą szpiku? Dodam, że przed przeszczepem byłam dawcą krwi.
10 kwietnia, 2013 at 19:44
Niestety, przeszczep rogówki widnieje na liście przeciwwskazań stale dyskwalifikujących dawcę.
10 kwietnia, 2013 at 19:46
Zgadza się. Łuszczyca niestety dyskwalifikuje dawcę na stałe.
14 kwietnia, 2013 at 12:01
Witam!
Czy nawracające infekcje i bóle stawów nie są przeciwwskazaniem do dawstwa? W moim przypadku istniało również podejrzenie boreliozy, jednakże nie została ona potwierdzona, trzykrotnie przeprowadzanymi testami. Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam.
16 kwietnia, 2013 at 10:49
Nie są to przeciwwskazania do zostania dawcą. Borelioza byłaby przeciwwskazaniem przez rok od jej wyleczenia, ale u Pani nie została nawet zdiagnozowana, więc ten problem Pani nie dotyczy.
12 września, 2013 at 22:13
witam a czy będzie jakaś akcja z Poznaniu w najbliższym czasie?
13 września, 2013 at 10:42
W Poznaniu jest stały punkt rekrutacji w krwiodawstwie na Marcelińskiej. Pozdrawiam
7 listopada, 2013 at 00:18
Witam, Przekazuję pytanie znajomej, która myśli o dawstwie szpiku, ale zastanawia się, czy jej niska waga (43 kg) nie zostanie uznana za przeciwwskazanie. Podkreślam, że jest to osoba zdrowa, wysportowana, prowadząca zdrowy tryb życia, po prostu bardzo drobna z natury.
7 listopada, 2013 at 21:37
W takim przypadku nie powinno być problemów z rejestracją (w końcu zawsze można zostać dawcą dla dziecka i wtedy nie będzie problemu z pobraniem wystarczającej ilości szpiku).
11 grudnia, 2013 at 21:03
mam pytanie, dwa dni temu zaczęło mnie boleć gardło, biorę tabletki do ssania, do jutra na uczelni mogę się zarejestrować jako potencjalny dawca i bardzo bym chciała, ale nie wiem, czy w momencie pobrania wymazu muszę być całkiem zdrowa, czy nie?
20 stycznia, 2014 at 15:16
witam,
dwa lata temu zarejestrowałam się jako dawca szpiku. niedawno dowiedziałam się, ze mam niedoczynność tarczycy i podejrzenie Hashimoto(jestem w trakcie badań) – czy w tym przypadku powinnam się ‘wypisać’ z rejestru dawców? Z góry dziękuję za odpowiedź.
20 stycznia, 2014 at 19:37
Przeziębienie (pisałem już o tym w dziale na temat przeciwwskazań) nie jest przeszkodą w rejestracji.
29 stycznia, 2014 at 13:19
Witam , mój mąż bierze sterydy i chce się zgłosić jako potencjany dawca czy może ?
29 stycznia, 2014 at 13:33
Jeśli nie zażywa ich z powodu choroby układu immunologicznego (poza alergią), może zostać dawcą.
16 marca, 2014 at 09:44
Czy osoba chorująca na migrenę, przyjmująca na stałe leki (amitryptylina, metostad) ma szansę zostać dawcą szpiku? Bardzo chciałabym oddawać szpik, choć wydaje mi się, że jest to niestety niemożliwe. :c
21 marca, 2014 at 09:41
Migrena nie jest przeszkodą, jednak stosowanie leków przeciwdepresyjnych dyskwalifikuje dawcę. Może Pani zrobić wiele mówiąc o akcji bliskim czy też przekazując 1% podatku na Fundację Przeciwko Leukemii finansującą badania dawców. Pozdrawiam
27 marca, 2014 at 20:03
Witam. Otrzymałam dzisiaj patyczki i formularz z DKMS. Czy w sytuacji gdy przyjmuję antybiotyki mogę pobrać wymaz teraz czy muszę zaczekać? Jeśli tak to ile?
27 marca, 2014 at 23:03
Nie ma konieczności czekania z badaniami genetycznymi przy zażywaniu antybiotyków. Pozdrawiam
16 Maj, 2014 at 19:50
Witam. Czy astygmatyzm jest przeszkodą aby zostać dawcą szpiku ??
19 Maj, 2014 at 22:05
Nie, absolutnie nie. Może się Pani rejestrować.
28 Maj, 2014 at 22:36
Witam,
stwierdzono u mnie zespół antyfosfolipidowy, czy ta choroba dyskwalifikuje mnie jako dawcę szpiku? Drugie pytanie – Czy dobrze rozumiem, że przebyta choroba Gilberta dyskwalifikuje potencjalnego dawcę szpiku?
30 czerwca, 2014 at 13:40
Zespół antyfosfolipidowy, jako choroba autoimmunologiczna, jest czynnikiem dyskwalifikującym. Zespół Gilberta, co potwierdziłem jeszcze raz w rozmowie z lekarzem, nie jest.
25 lipca, 2014 at 17:44
Witam, czy jaska jest przeciwwskazaniem do bycia dawcą szpiku?
28 lipca, 2014 at 13:42
Nie, jaskra nie jest przeciwwskazaniem. Pozdrawiam
14 listopada, 2014 at 18:22
Witam. Chcialabym się zapytać czy wrodzona wada wzroku jest przeciwskazaniem aby zostać dawca
12 grudnia, 2014 at 11:38
zarejestrowalam sie jako dawca szpiku. dostalam zestaw do badan i wyslalam. jednak okazalo sie ze mam niedoczynnosc tarczycy co w takim wypadku mam zrobic?
3 stycznia, 2015 at 12:14
Prawdopodobnie nie, chyba że przyjmowała Pani przeszczep rogówki w celu usunięcia wady wzroku. Pozdrawiam
3 stycznia, 2015 at 12:16
Witam!
Z tym pytaniem proszę zwrócić się do fundacji, od której otrzymała Pani zestaw. Najlepiej poinformować o niedoczynności w celu usunięcia Pani z bazy (aby nie dawać fałszywej nadziei chorym czekającym na przeszczep). Może jednak Pani zrobić wiele, polecając akcję znajomym. Każdy potencjalny dawca jest wart tyle samo 😉
15 marca, 2015 at 15:47
Dzień dobry.
Od roku czasu biorę leki przeciw depresyjne tj. asentra i triticco.
Czy to mnie dyskwalifikuje jako ewentualnego dawcę szpiku ?
15 marca, 2015 at 22:29
Witam serdecznie. Bylam dawcą krwi przez 7 lat aż do momentu narodzin mojej córki w lutym 2014r. Niestety okazało się że po porodzie w mojej krwi znalazł się przeciwciał anty-c co zdyskwalifikowało mnie z bycia krwiodawcą… nie ukrywam że bardzo to przeżyłam ponieważ przez oddawanie krwi czułam że robie coś dobrego i potrzebowałam tego… kiedyś bardzo chciałam zostać dawcą szpiku ale nigdy nie zarejestrowałam się do tego i teraz nie wiem czy mogę zostać dawcą skoro w mojej krwi jest przeciwciał anty-c. Bardzo proszę o odpowiedź bo nie ukrywam że jest to dla mnie ważne i chcę znów stac się potrzebną innym. Pozdrawiam gorąco Karolina P.
20 Maj, 2015 at 11:15
Witam, czy czesta migrena jest przeciwwskazaniem do zostania dawcą szpiku?
24 Maj, 2015 at 13:29
mam stwierdzone sm i przyjmuje interferon . czy mogę zostać dawcą ???
3 czerwca, 2015 at 19:38
Witam! Niestety tak. Leczenie środkami psychotropowymi dyskwalifikuje dawcę.
3 czerwca, 2015 at 19:41
Witam! Jeśli nie stwierdzono obecności HCV-RNA, same przeciwciała nie stanowią przeszkody w rejestracji. Pozdrawiam
3 czerwca, 2015 at 19:42
Witam! Migrena nie stanowi przeciwwskazań. Pozdrawiam.
3 czerwca, 2015 at 19:43
Witam! Niestety, SM dyskwalifikuje dawcę. Może Pani polecać akcję znajomym. Pozdrawiam
8 czerwca, 2015 at 11:04
U mnie w pracy będzie rejestracja dawców szpiku. Tego samego dnia przed pracą mam wizytę u stomatologa (usuwanie kamienia nazębnego). Czy po wizycie u stomatologa mogę iść na rejestrację dawców szpiku? (o ile wiem, przy oddawaniu krwi jest to przeciwwskazaniem).
Pozdrawiam
12 czerwca, 2015 at 10:25
Witam! W rejestracji nie przeszkadza nawet zabieg tego samego dnia. Ale do faktycznego poproszenia Pani o oddanie szpiku, jeśli ktoś będzie pasował, dojdzie najprędzej za 6 miesięcy, właśnie z powodu tego zabiegu.
24 czerwca, 2015 at 11:34
Co z osobami chorymi na celiakę ?
25 czerwca, 2015 at 08:45
Niestety nie mogą zostać dawcami ze względu na immunologiczne podłoże choroby.
21 sierpnia, 2015 at 09:24
Witam, chciałabym się dowiedzieć czy w niedługim czasie będzie organizowana akcja rejestracji potencjalnych dawców szpiku w Elblągu lub okolicy ?
7 września, 2015 at 18:51
Witam! To niestety kwestia działań kilku fundacji, nie jestem w stanie pomóc. Proszę śledzić lokalne media lub zapytać w RCKiK czy możliwa jest rejestracja u nich. Pozdrawiam
13 października, 2015 at 21:03
Witam z przeczytanych komentarzy wiem już że sama dawcą być nie mogę 😦 chora tarvzyca. Ale chciałam zapytać czy mój mąż by się nadawał, czy przebycie meingokowego zapalenia opon mozgowych i sepsy około 3lat temu go dyskwalifikuje czy też nie ?
3 listopada, 2015 at 21:53
Witam mam pytanie:) chciałabym zostać dawcą szpiku ponieważ za parę dni kończę18 lat , lecz mam chorobę Hashimoto i biorę leki już 4 lata czy to mnie może zdyskwalifikowac z bycia dawcą?
13 listopada, 2015 at 13:01
Witam czy choroba recklinghausena przeszkadza w byciu dawcą?
26 listopada, 2015 at 18:22
Witam, niedawno miałam taką sytuację, że odezwali się do mnie po paru latach z banku dawców szpiku ze mogę być potencjalnym dawca. Miałam pobrana krew i została wysłana podejrze w 3 probowkach w celu zbadania czy wszystko genetycznie odpowiada. Minęły 3 miesiące a ja wciąż nie mam od nich żadnych wieści. A z tego co byłam informowana sprawa była dość pilna, że miałam się zgłosić na badania w bardzo szybkim czasie. Czy jest to możliwe ze z badaniami było coś nie tak ze się nie odzywają?
6 grudnia, 2015 at 20:33
Mam łuszczyce, przebiega u mnie bardzo łagodnie, czy mogę zostać dawcą szpiku?
18 grudnia, 2015 at 14:47
Witam! Niestety nie.Łuszczyca dyskwalifikuje dawcę ze względu na zagrożenie dla biorcy. Może Pani polecać akcję znajomym.
18 grudnia, 2015 at 14:48
Proszę odezwać się do rejestru, który prosił o ponowne przebadanie. Ciężko nam wyrokować co mogło być przyczyną. Pozdrawiam
18 grudnia, 2015 at 14:50
Witam! Ponieważ zwiększa ona ryzyko nowotworzenia (np. u biorcy) dyskwalifikuje ona dawcę. Pozostaje polecanie akcji wśród znajomych.
18 grudnia, 2015 at 14:52
Niestety, choroba Hashimoto dyskwalifikuje dawcę ze względu na dobro biorcy. Pozostaje Pani polecanie akcji znajomym.
18 grudnia, 2015 at 14:53
Witam, nie stanowią one przeszkód.
8 marca, 2016 at 23:27
Witam.
Przed chwilą zarejestrowałam się przez internet na „potencjqlnego”, zachęcając moją mamę dowiedziałam się, że jako niemowle miałam brachy czy trachykardie. Nigdy jednak nie przyjmowalam żadnych leków, nie miałam żadnych objawów. Nie do końca jestem też przekonana czy są gdzieś dotyczące tego dokumenty.
Mając 14lat dowiedzialam się że mam astmę. Leków jak i ataków tej choroby nie brałam już od jakichś 5lat.
Czy to wszystko wyklucza mnie jako dawce?
3 grudnia, 2016 at 08:59
W Pani przypadku nie ma przeszkód w rejestracji. Pozdrawiam
11 stycznia, 2017 at 17:38
Witam, chcialabym zostac dawca szpiku, jednak ok 10 lat temu wykryto u mnie hcv. Jestem juz jakies 5 lat po zakonczonym leczeniu, pod stala kontrola poradni hepatologicznej. W testach nie wykrywa sie u mnie HCV-rna. Czy moge zostac dawca szpiku?
14 stycznia, 2017 at 13:14
Może się Pani rejestrować. Pozdrawiam
7 listopada, 2017 at 18:11
Witam, mam 37 lat i chciałabym zarejestrować się jako dawca szpiku kostnego. Występują u mnie jednak bóle i obrzęki stawów, przy czym badania wykluczają reumatoidalne zapalenie stawów.
Czy pomimo tych dolegliwości mogłabym zostać dawcą szpiku?
Pozdrawiam
14 listopada, 2017 at 22:18
Witam, takie dolegliwości nie powinny być przyczyną dyskwalifikacji.